sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Arjesta sunnuntaihin

Lauantailounaaksi arkista kotiruokaa, tonnikalalaatikkoa porkkanaraasteella. Salonkikelpoisempi versio tehdään lohesta ja nautitaan raikkaan vihersalaatin kanssa.

Ihan vain perunaa viipaleina, purkillinen tonnikalaa (vedessä), sipuli ja ruokakermaa, päälle ripoteltuna juustoraastetta ja eikun uuniin.




***


Piti siihen taannoiseen piparinälkään hakea niitä pipareita, kahvin keitin höystettynä kardemummalla.

Niin ja vähän suklaata.  :)



***

Tänään kävin isäpappaa onnittelemassa.


Mummolassa oli tarjolla sokeroituja karpaloita, olivat kirpeänmakeita, hyviä.


***

En oikein tiedä laittaisinko kuvat suurina vai erittäin suurina. Onko mielipiteitä?



Hyvää alkavaa viikkoa jälleen kaikille!!



perjantai 7. marraskuuta 2014

Kuorrutus

Ensilumi tulee kuudelta (puolikahdeksalta), kaikki näyttää uudelta. Kyllä täälläkin saatiin eilen ensilumi, sade alkoi illalla puolikahdeksalta, tänään on saatu lunta hiukan lisää ja kaikki on kauniin kuorrutteen peitossa.


Edellisen postauksen kuvat oli otettu eilen torstaina, tänä aamuna näytti tältä.








Ihan pakko laittaa näitä lumikuvia (todella omaperäistä) :) Tuli niin paljon valoisampaa, ihanaa. Lumisadetta katsellessa alkoi tehdä mieli piparkakkuja, kipaistava varmaan vielä kaupassa ja herkuteltava illalla.  :)


***


Ihanaa viikonloppua kaikille! / Wonderful weekend everyone!


torstai 6. marraskuuta 2014

Porraspää

Toisten blogeista saa kivoja ideoita ja vinkkejä, joskus ne saavat ryhtymään ajatuksesta tekoihin niinkuin nyt. Suvikummun Marja on tehnyt havupallopuita ja ne näyttivät niin kauniilta, että halusin sellaiset koristamaan omaakin kuistin edustaa. Marjan blogissa on erittäin hyvä ohje, kiitos siitä.









Havut sain hakea hakkuun jäljiltä olevista oksakasoista maanomistajan luvalla.


***


Tervetuloa blogin lukijaksi Betunia!  :)




tiistai 4. marraskuuta 2014

Naakat nauraa

Sain sitten päähänpiston tehdä "suojaverkon" talitarjoilulle pajusta! Ei ole tällaista lintuhäkkiä ennen nähtykään.

Ensin piti käydä maantienojasta hakemassa materiaalia.


Juu, siinä tein olohuoneen lattialla. Tulee siitä sotku, mutta sitten siivotaan jäljet.

Loimipajut pistelin styroksin läpi ja jätin lointa alapuolelle kehänhalkaisijan verran n. 30 cm. (Sisähämäryyskuvat eivät ole kovin hyviä)


Käytin ristipunontatekniikkaa, kahta kudepajua työstetään yhtäaikaa ja kuteet menevät loimivälissä ristiin. Lentoaukon koko on n. 4-5 cm.

Styroksin poistamisen jälkeen taittelin alapuolen loimista häkkyrälle pohjan.

Yläosan sidoin vain nippuna yhteen ja keskelle laitoin amppelikoukun.

Siinä se nyt on, vähän on vino, mutta haitanneeko tuo. 




Siinä sitä naakoille nauramista riittää. Ja naapurin mummoille, heillä kun on tapana käydä tarkistamassa kaikki, mitä pihalleni keksin laittaa. Se on koetellut kärsivällisyyttäni kerran jos toisenkin.

Nähtäväksi jää toimiiko, ruokintakori vai mikä lie lintuhäkki se nyt on, niinkuin on tarkoitus. Naakkoja ei ole vielä näkynyt.

***

Kivaa viikon jatkoa!! 


lauantai 1. marraskuuta 2014

Viikon varrelta

On ilmoja pidellyt. Sadetta, paistetta ja pakkasta.


 Torstaiaamun kauniit pisarat




Lauantaiaamuna maisema kuuran vallassa






***

Laitoin pihapihlajaan talipötkötarjoilun pikkulinnuille, enkä niin yhtään tykkää, että naakkaparvi ja harakat käyvät haukkaamassa rasvat melkein kerralla loppuun. Juu, lintuja ne on naakat ja harakatkin, mutta isot korstot syövät eväät loppuun "sekunnissa". Arjen tultua piilotan pötkylän jonkun verkon suojaan, minne isot nokat eivät ylety mutta pikkulinnut pääsevät. Nih. (ehkä tätä ei olisi kannattanut täällä kertoa)